Fackmöte på fabriken

"Alla organiserade stannar kvar i matsalen efter rasten". Jag har precis avslutat förmiddagspasset på filéavdelningen och kommer ut från omklädningsrummet och ser lappen. Det är fackmöte på fabriken. Efter middagen så stannar vi som är medlemmar kvar i matsalen. Jag ser mig om efter en facklig representant och väntar mig en ombudsman, då reser sig en stor kvinna upp som jag arbetat bredvid flera veckor och berättar om det lokala avtalet. Jag hade ingen aning om att hon var ordförande i fackklubben. "Dom vill införa ett till bonussystem" börjar hon. Summan av det hela handlar om att vi ska rensa mer och mer på mindre tid, kommer vi upp i det cheferna tycker passar dem så får vi mera i lön, annars inte. Förslaget skrattar vi åt, hånar en stund och sen röstas det ner.


Att vara medlem i Næring- og Nytelsesforbund som man är om man arbetar inom fiskeindustrin i Norge är stor skillnad gentemot min erfarenhet av de svenska fackföreningarna. När jag för flera år sedan blev medlem i Kommunal frågade jag den lokala ombudsmannen om fackmöte. Han svarade att de hade årsmöte en gång om året, och då var jag välkommen.  I Norge sitter jag och röstar för höjd lön och mindre bonussystem, i Sverige avgörs det väsentliga centralt, i Sverige har vi ombudsmän som kommer och lastar av en bunte material, i Norge så berättar min ordförande om allt jag bör veta medan vi arbetar i frysrummet. En annan sak är avgiften för medlemskapet,  1.4% av min månadslön. Veckorna senare får jag veta att vi vann en delstrid, det blev tio kronor mer i timmen med start från nästa lön.  


Anders Roth


Publicerat
Flamman 30Nov 2007


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0